Inovasi Pemerintah Kota Dalam Program Revolusi Pendidikan (Studi Kasus SD Negeri Pannampu 1 Kota Makassar)

Yulan Ulan Kulaeno, Amir Muhidin, Firiyani Sari Handayani Razak

Abstract


The purpose of this study To find out how the government program in the Revolution program in SD Negeri pannampu 1 Makassar City and the factors inhibiting and supporting the learning of the city government in Education Revolution program in SD Negeri Pannampu 1 Makassar City. The type of this research is qualitative (inform as many as 10 people selected based on informants have knowledge and information about the problem in detail. The results of this study indicate Innovation of City Government In Education Revolution Program SD Negeri Pannampu 1 Makassar City in District Tallo city of Makassar. has been running well, because of the cooperation of the Education Department of Makassar and parties from SD Negeri Pannampu 1 city of Makassar in order to realize the common goal. Meanwhile, the supporting factor in the innovation of this revolutionary program is commitment. While the inhibiting factors are human resources and infrastructure facilities.

Tujuan Penelitian ini Untuk mengetahui bagaimana inovasi pemerintah kota dalam program Revolusi pendidikan di SD Negeri pannampu 1 Kota Makassar dan faktor-faktor penghambat dan pendukung dalam inovasi pemerintah kota dalam program Revolusi pendidikan di SD Negeri Pannampu 1 Kota Makassar. Jenis penelitian ini adalah kualitatif (menjelaskan secara objek alamiah) dengan informan sebanyak 10 (sepuluh) orang yang dipilih berdasarkan pandangan bahwa informan memiliki pengetahuan dan informasi mengenai permasalahan yang di teliti. Data yang dikumpulkan dengan menggunakan instrumen berupa: Observasi dan Dokumentasi dan dikembangkan wawancara terhadap informan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa Inovasi Pemerintah Kota Dalam Program Revolusi Pendidikan SD Negeri Pannampu 1 Kota Makassar di Kecamatan Tallo kota Makassar. sudah berjalan dengan baik, karena adanya kerjasama dari pihak Dinas Pendidikan kota Makassar dan pihak dari SD Negeri Pannampu 1 kota Makassar demi mewujudkan tujuan bersama. Sedangkan, faktor pendukung dalam inovasi program revolusi pendidikan ini ini adalah komitmen. Sedangkan, faktor penghambatnya adalah sumber daya manusia dan sarana prasarana

Keywords


Innovation of City Government, Education Revolution Program; Inovasi Pemerintah Kota, Program Revolusi Pendidikan

Full Text:

PDF

References


Ahmad dan Uhbiyanti. (2007). Ilmu Pendidikan. Rineka cipta, Jakarta.

Clark dan Guy, (2001). Innovation in Busines Enterprise Technologies and Frameworks, Harsey, PA: Bussiness Science reference.

Damanpour, (2008). Organisational innovation: A Mela-analysis Of Effecls Determinants and moderators, “ Academy Of Management Journal (Online) 34,553-569.

Fuad, Ihsan. (2005). Dasar-Dasar Pendidikan. Rineka Cipta, Jakarta.

Sa’ud Syaefuddin. (2005). Inovasi Pendidikan. Alfabeta, Bandung.

Suryani, Tatik. (2008). Prilaku Konsumen (Implikasi Pada Strategi Pemasaran). Graha Ilmu, Surabaya.

Suryosubroto. (1990). Aspek-Aspek Kependidikan. Rineka Cipta, Jakarta.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Pendidikan.


DOI: http://dx.doi.org/10.31314/pjia.5.1.69-75.2016

Article metrics

Abstract views : 212 | views : 151

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Yulan Ulan Kulaeno, Amir Muhidin, Firiyani Sari Handayani Razak



Web
Analytics View Publik (Jurnal Ilmu Administrasi) Stats
 
Creative Commons License

Publik (Jurnal Ilmu Administrasi) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.