Partai Politik: Tinjauan Strategi Dalam Meraih Dukungan Massa

Syahrul Ibad, Musdalifah Musdalifah

Abstract


This study discusses political parties reviewing strategies in gaining mass support, the strategy carried out by political parties is to achieve predetermined goals which in this case are referred to as the vision and mission of political parties using techniques, tricks, methods and implementation of tasks by utilizing party structure, so that the work program is in accordance with the wishes of the community. Meanwhile, to uncover the strategy of political parties in gaining mass support, a library research method or approach is used. Literature study or literature can be interpreted as a series of activities related to library data collection methods, reading and recording and processing research materials. Research results show that strategy of political parties in gaining the support of the masses is always trying to fix the party from the party's internal and external parties, so that the party can provide a better change for the community through political party programs and through power struggles in general elections.

Penelitian ini membahas tentang partai politik tinjauan strategi dalam meraih dukungan massa, strategi yang dilakukan partai politik ialah untuk mencapai tujuan yang sudah ditentukan sebelumnya yang dalam hal ini disebut sebagai dengan visi dan misi partai politik dengan menggunakan teknik, trik, cara maupun pelaksanaan tugas dengan memamfaatkan struktur partai, sehingga program kerja sesuai dengan keinginan masyarakat. Sedangkan untuk mengungkap strategi partai politik dalam meraih dukungan massa digunakan metode atau pendekatan kepustakaan, Studi pustaka atau kepustakaan dapat diartikan sebagai serangkaian kegiatan yang berkenaan dengan metode pengumpulan data pustaka, membaca dan mencatat serta mengolah bahan penelitian. Hasil Penelitian menunjukkan bahwa strategi partai politik dalam meraih dukungan massa adalah selalu berusaha membenahi partai dari internal partai maupun ekternal partai, sehingga partai bisa memberikan perubahan yang lebih baik bagi masyarakat melalui program partai politik maupun melalui perebutan kekuasaan dalam pemilihan umum.



Keywords


Political Parties; Strategy; Mass Support; Partai Politik; Strategi; Dukungan Massa

Full Text:

PDF

References


Anwar, M. Khoirul dan Salvina, V. (2006). Prilaku Partai Politik; Studi Prilaku Partai Politik Dalam Kampaye Dan Kecendrungan Pemilih Pada Pemilu 2004. Malang: UMM Press.

Aziz, A. (2006). Politik Islam Politik: Pergulatan Ideologis PPP Menjadi Partai Islam. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Azra, A. (2002). Reposisi Hubungan Agama Dan Negara; Merajut Kerukunan Antarumat. Jakarta: PT Kompas.

Dhakidea, D. (2004). Partai-Partai Politik Indonesia Ideologi Dan Program 2004-2009. Jakarta: PT Kompas Media Nusantara.

Hidayat, Komaruddin dan Haryono, M. Y. (2004). Manuver Politik Ulama; Tafsir Kepemimpinan Era Reformasi Dan Dialektika Ulama-Negara. Yogyakarta: Jalasutra.

Hidayat, I. (2002). Teori-Teori Politik. Malang: Panti Asuhan Nurul Abyadh.

Ibad, S. (2008). Strategi Partai Politik Dalam Meraih Dukungan Massa ( Studi Studi Pada Partai Persatuan Pembangunan Kota Malang 2007-2008) (universitas muhammadiyah malang). Retrieved from http://eprints.umm.ac.id/id/eprint/4664

Ibad, S. (2018). Kewenangan Badan Perencanaan Pembangunan Kota (Bappeko) Malang Dalam Perencanaan, Kordinasi, Dan Pengendalian Tata Ruang Kota. DIALEKTIKA : Jurnal Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 1(2), 23–48. https://doi.org/10.36636/dialektika.v1i2.68

Lindawati, D. S. (2014). Strategi Partai Politik dalam Menghadapi Pemilu 2014. Politica, 4(2), 287–312.

Nursal, A. (2004). Political Marketing: Strategi Memenangkan Pemilu. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Pudianto, Doddy dan Sudjijono, B. (2003). Menejemen Pemasaran Partai Politik. Jakarta: Citra Mandala Pratama.

Soebekti, E. Achmad, dan N. (2002). Di Saat Ekonomi Terpuruk Partai Politik Rame-Rame Pecah Kongsi. Jakarta: PT Gria Media Prima.

Sugiarto, B., Pratiwi, O. C., Akbar, A. A. S., Politik, J. I., & Soedirman, U. J. (2014). Strategi pemenangan dalam pemilihan kepala daerah (Head of regency election winning strategy). Masyarakat, Kebudayaan Dan Politik, Vol. 27(No. 3), 143–151.

Zed, M. (2003). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.


DOI: http://dx.doi.org/10.31314/pjia.8.2.89-100.2019

Article metrics

Abstract views : 1622 | views : 2595

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Publik (Jurnal Ilmu Administrasi)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Web
Analytics View Publik (Jurnal Ilmu Administrasi) Stats
 
Creative Commons License

Publik (Jurnal Ilmu Administrasi) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.