PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPS MENGGUNAKAN VIDEO ANIMASI BERGERAK BERBASIS PBL DI SD

Irmawati D Ishak, Paramita Tahalu

Abstract


The purpose of this study was to improve student learning outcomes in social studies using animated video moves based on the Problem Based Learning Model in Class V SDN 3 Mootilango, Gorontalo District. With the formulation of the problem whether the use of Problem Based Learning-based animated video can improve student learning outcomes in class V social studies subjects at SDN 3 Mootilango, Gorontalo District. Research subjects in Classroom Action Research (PTK) were students of class V with a total of 13 students consisting of 10 male students and 3 female students. And the main target in this study is to improve student learning outcomes in social studies subjects. The results of this study indicate an increase in the ability of students in completing assignments and evaluation questions both at each meeting and each cycle. This is shown in the learning outcomes of students who achieved learning completeness in the first cycle of learning completeness reached 62%, and at the second meeting it reached 77% and at the third meeting it increased to 93%. And it has exceeded the expected performance indicators.

Tujuan Penelitian ini adalah meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS menggunakan Video animasi bergerak bebasis Model Problem Based Learning di Kelas V SDN 3 Mootilango Kabupaten Gorontalo. Dengan Rumusan masalah Apakah dengan penggunaan Video animasi bergerak berbasis Problem Based Learning dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas V di SDN 3 Mootilango Kabupaten Gorontalo. Subjek Penelitian pada Penelitian Tindakan Kelas (PTK) ini adalah siswa kelas V dengan jumlah siswa 13 yang terdiri dari 10 siswa laki-laki dan 3 siswa Perempuan. Dan sasaran utama dalam penelitian ini adalah meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS. Hasil Penelitian ini menunjukan peningkatan kemampuan siswa dalam menyelesaikan Tugas maupun Soal Evaluasi baik setiap Pertemuan maupun setiap Siklus. Hal ini di tunjukan pada hasil belajar siswa yang mencapai ketuntasan belajar pada siklus I meningkat menjadi 77% dan pada siklus II mengalami peningkatan yang sangat signifikan yaitu mencapai 93%. Dan sudah melampaui indikator kinerja yang di harapkan.


Keywords


motion animation videos, Video Animasi Bergerak

Full Text:

PDF

References


Dimyati & Mudjiono. 2013. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Fathurohman, I., Nurcahyo, A. D., & Rondli, W. S. (2014). Film Animasi Sebagai Media Pembelajaran Terpadu Untuk Memacu Keaksaraan Multibahasa Pada Siswa Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(1).

Rusman. 2016. Model – Model Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers

Santoso, A. B. (2014). Keefektifan Pembelajaran Mengunakan Media CD Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V SD. Jurnal Mitra Swara Ganesha, 1(1).

Sutama. 2016. Metode Penelitian Pendidikan. Cetakan Ke Tiga. Surakarta: Fairuz Media

Sapriya. 2012. Pendidikan IPS (Konsep dan Pembelajaran), Bandung; Remaja Rosdakarya.

Tusriyanto. 2013. Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) 1, (Bandar Lampung; Anugrah Utama Raharja (AURA)

Thaib, E. N., 2013. Hubungan Antara Prestasi Belajar Dengan Kecerdasan Emosional. Jurnal Ilmiah Didaktika , 7(2) : 384-99

Yunita. 2017. Pengaruh Media Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau Dari Keaktifan Siswa. Jurnal LP3M Universitas Sarjanawiyata Taman Siswa Yogyakarta. 3 (2): 153-160


DOI: http://dx.doi.org/10.31314/akademika.v10i1.1273

Article metrics

Abstract views : 175 | views : 252

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Akademika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats © All rights reserved 2018, Akademika