TEKNIK PEMBERIAN BALIKAN DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA IPA DIMASA PENDEMI COVID-19

Giarti Manopo, Suleman Suleman

Abstract


This research is an action class research with used giving feedback technique to increase learning outcomes of science Subject. The problem is whether the application of feedback giving techniques can improve science learning outcomes during the Covid-19 pandemic. The objective to describe the science learning process during Covid-19 Pandemic which Applicated giving feedback technique in science learning in V class of SDN 1 Bone Raya. The results based on the implementation of the first cycle class action only 50% or 6 people who achieved the minimum completeness criteria (KKM) ≥ 75 with indicators of learning achievement reaching 71.67%. In the second cycle, it increased to 10 people or 83% who reached the minimum completeness criteria (KKM) 75 with learning outcomes indicators of 89.16%. Based on these results, the use of feedback giving techniques can improve science learning outcomes in Class V SDN 1 Bone Raya, Bone Bolango Regency.

Penelitian merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan menggunakan Teknik Pemberian Balikan untuk meningkatkan hasil belajar IPA. Permasalahan apakah dengan penerapan teknik pemberian balikan dapat meningkatkan hasil belajar IPA di masa pandemi covid-19. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan proses pembelajaran IPA dimasa Pandemi yang menerapkan Teknik Pemberian Balikan pada pembelajaran IPA di Kelas V SDN 1 Bone Raya Kabupaten Bone Bolango.Hasil penelitian pada pelaksanaan tindakan kelas siklus I hanya 50% atau 6 orang yang mencapai criteria ketuntasan minimal (KKM) ≥ 75 dengan indicator capaian hasil belajar mencapai 71,67%. Pada siklus II meningkat menjadi 10 orang atau 83% yang mencapai criteria ketuntasan minimal (KKM) ≥ 75 dengan indicator capaian hasil belajar 89,16%. Berdasarkan hasil penelitian tersebut penggunaan teknik pemberian balikan dapat meningkatkan hasil belajar IPA di Kelas V SDN 1 Bone Raya Kabupaten Bone Bolango.


Keywords


Penerapan Teknik Pemberian Balikan, Application of Feedback Techniques

Full Text:

PDF

References


Anderson, J. (2020, March). Should schools close when coronavirus cases are still rare? Quartz

Butler, R. 1987, Task-invloving and ego-invloving proper.ies of evaluation: Effects of different feedback conditions on motivational perpections, interest, and performance. Journal of Educational Psychology.

Jufri H.A Wahab. 2013, Belajar dan Pembelajaran SAINS. Bandung: Reka Cipta.

Khan, M., Kazmi, S., Bashir, A., & Siddique, N. (2020). COVID-19 infection: Origin, transmission,and characteristics of human coronaviruses. Journal of Advanced Research, 24, 91–98.https://doi.org/10.1016/j.jare.2020.03.005.

Kim Ji Hyun. 2013. Learner Understanding of Written Corrective Feedback and Its Relationship with Immediate Uptake and Retention in EFL Classrooms. Keimyung University.

Kurt Lewin. 1990. Action Research and Minority Problems The Action Research Reader, 3rd ed. (Victoria: Deankin University.

Kusumah. 2012. Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research). Jakarta: PT Indeks.

Metcalfe Janet, dkk. 2009. Delayed versus immediate feedback in children’s and adults’ vocabulary learning. Columbia University, New York, New York.

Musnandar. 2006. Keefektifan Pengajaran Melalui Pengaruh Interaktif Antara Pemberian Balikan Dan Motivasi Berprestasi Terhadap Perolehan Belajar.

Nofrion. 2016. Komunikasi Pendidikan: Penerapan Teori dan Konsep Komunikasi dalam Pembelajaran. Jakarta: Prenada Media.

Sudjana Nana. 2011. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru.

Sukmadinata. 2011. Landasan Psikologi Proses Pendidikan, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sukriswati. 2016. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar. Suleman. 2014. Pengaruh Teknik Pemberian Balikan Dan Gaya Kognitif Terhadap Hasil Belajar IPA (Suatu Penelitian Eksperimen di Kelas VIII SMP Negeri 2 Bongomeme). Tesis. Pascasarjana Universtas Negeri Gorontalo Suleman, S. (2019). Pengaruh Teknik Pemberian Balikan Dan Gaya Kognitif Terhadap Hasil Belajar IPA (Suatu Penelitian Eksperimen di Kelas VIII SMP Negeri 2 Bongomeme). Akademika, 7(2), 77 90.

Ramadani, Ni Km Triana, dkk. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Scramble Berbantuan Kartu Pertanyaan Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sd. Jurnal PGSD, 2 (1): 1-10.

Uno B. Hamzah. 2012. Orientasi Baru Dalam Psikologi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Zein, M. 2016. Peran Guru dalam Pengembangan Pembelajaran. Journal UIN-Alauddin, 52),274-285. https://doi.org/10.24252/ip.v5i2.3480.

Yane Hardiyanti Mahmud. 2019. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Perkembangan Teknologi Produksi Melalui Model Group Investigation Di Kelas IV SDN Bulango Selatan. Jurnal Ilmiah. Universitas Muhammadiyah Gorontalo.


DOI: http://dx.doi.org/10.31314/akademika.v10i1.1274

Article metrics

Abstract views : 139 | views : 314

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Akademika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats © All rights reserved 2018, Akademika