PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL SCREENCAST-O-MATIC UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK MATA PELAJARAN PKN KELAS IV DI SDN 05 BOTUMOITO KABUPATEN BOALEMO

Fandi H Binggo, Ismail Adipu

Abstract


This study shows that the learning outcomes of students in the PKN subject are still in the low category. This is indicated by the low learning activity of students at the time of initial observation, with a percentage level of 33.33% of the 24 students. Therefore the researcher took action using the audio-visual screencast-O-matic learning media of diversity material. From the results of research conducted on student learning outcomes, there was an increase of 41.66% in the first cycle of the first meeting, 50% of the first cycle of the second meeting and 62.5% of the first cycle of the third meeting. Whereas in the second cycle of the first meeting the increase in learning outcomes reached 70.83% and in the second cycle the second meeting had increased up to 87.5%. Based on research conducted in cycle I and cycle II, it can be concluded that by using audio-visual screencast-O-matic media, diversity material can improve student learning outcomes in PKN learning in class IV SDN 5 Botumoito, Boalemo Regency, this is in terms of increasing learning outcomes. students from 33.33% rose to 87.5%

Penelitian ini menunjukkan bahwa hasil belajar siswa pada mata pelajaran PKN masih dalam kategori rendah. Hal ini ditunjukkan dengan rendahnya aktivitas belajar siswa pada saat observasi awal, dengan tingkat persentase 33,33% dari 24 siswa. Oleh karena itu peneliti melakukan tindakan dengan menggunakan media pembelajaran audio visual screencast-O-matic materi keberagaman. Dari hasil penelitian yang dilakukan terhadap hasil belajar siswa, terjadi peningkatan sebesar 41,66% pada siklus I pertemuan I, siklus I pertemuan II 50% dan siklus I pertemuan ketiga 62,5%. Sedangkan pada siklus II pertemuan pertama peningkatan hasil belajar mencapai 70,83% dan pada siklus II pertemuan kedua mengalami peningkatan hingga 87,5%. Berdasarkan penelitian yang dilakukan pada siklus I dan siklus II dapat disimpulkan bahwa dengan menggunakan media audio visual screencast-O-matic, materi keragaman dapat meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran PKN di kelas IV SDN 5 Botumoito Kabupaten Boalemo, hal ini dalam hal meningkatkan hasil belajar. siswa dari 33,33% naik menjadi 87,5%


Keywords


Screncast-O-Matic

Full Text:

PDF

References


Lubis, Maulana Arafah. 2020. Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan di SD/MI: Peluang dan Tantangan di Era Industri 4.0.Jakarta: Kencana

Fadhillah, dkk. 2019. Media dan Teknologi Pembelajaran PPKN. Surabaya: CV. Jakad Publishing.

Yaumi, Muhammad. 2018. Media & Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Kencana (divisi Prenadamedia Group)

Kustandi dan Darmawan, 2020.Pengembangan Media Pembelajaran.Jakarta: Kencana (divisi Prenadamedia Group)

Mawardi, Pitalis. 2020. Penelitian Tindakan Kelas, Penelitian Tindakan Sekolah dan Cest Practise. Pasuruan: CV. Penerbit Qiara Media.


DOI: http://dx.doi.org/10.31314/akademika.v10i1.1277

Article metrics

Abstract views : 131 | views : 78

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Akademika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats © All rights reserved 2018, Akademika