PENGARUH TEKNIK PEMBERIAN BALIKAN DAN GAYA KOGNITIF TERHADAP HASIL BELAJAR IPA (Suatu Penelitian Eksperimen di Kelas VIII SMP Negeri 2 Bongomeme)

Suleman Suleman

Abstract


The study aimed to find out: (1) differences in science learning outcomes between students who were taught with delayed and direct feedback giving techniques, (2) the interaction effects of feedback techniques and spatial cognitive style on science learning outcomes, (3) differences in science learning outcomes in the group of students who have high spatial cognitive style, those who are taught using delayed and direct feedback giving techniques, (4) differences in science learning outcomes in students who have a low spatial cognitive style, are taught using delayed and reversed direct giving techniques . The method used is tretment by level with 2 x 2 ANAVA design. The results of this study show that the learning outcomes of science in students who are taught by the technique of giving direct natural science learning outcomes are higher than the delayed giving technique. There is an influence of the interaction between the reciprocal giving technique and the cognitive style of the students towards the learning outcomes of science. Students who have a high spatial cognitive style learned by the technique of giving direct feedback to science learning outcomes are higher than the delayed giving technique. For students who have a low spatial cognitive style, learning techniques for giving direct feedback to science learning outcomes are lower than delayed feedback techniques.

Penelitian bertujuan untuk mengetahui: (1) perbedaan hasil belajar IPA antara peserta didik yang dibelajarkan dengan teknik pemberian balikan langsung dan balikan tertunda, (2) pengaruh interaksi teknik pemberian balikan dan gaya kognitif spasial terhadap hasil belajar IPA, (3) perbedaan hasil belajar IPA pada kelompok peserta didik yang memiliki gaya kognitif spasial tinggi, yang dibelajarkan dengan menggunakan teknik pemberian balikan langsung dan balikan tertunda, (4) perbedaan hasil belajar IPA pada peserta didik yang memiliki gaya kognitif spasial rendah, dibelajarkan dengan menggunakan teknik pemberian balikan langsung dan balikan tertunda. Metode yang digunakan adalah tretmen by level dengan rancangan desain ANAVA 2 x 2. Hasil dari penelitian ini menunjukan hasil belajar IPA pada peserta didik yang dibelajarkan dengan teknik pemberian balikan langsung hasil belajar IPA lebih tinggi daripada teknik pemberian balikan tertunda. Terdapat pengaruh interaksi antara teknik pemberian balikan dan gaya kognitif peserta didik terhadap hasil belajar IPA. Peserta didik yang memiliki gaya kognitif spasial tinggi yang dibelajarkan dengan teknik pemberian balikan langsung hasil belajar IPA lebih tinggi daripada teknik pemberian balikan tertunda. Untuk peserta didik yang memiliki gaya kognitif spasial rendah, dibelajarkan dengan teknik pemberian balikan langsung hasil belajar IPA lebih rendah daripada teknik pemberian balikan tertunda.

Keywords


Giving Feedback; Cognitive Style; IPA; Pemberian Balikan; Gaya Kognitif; IPA

Full Text:

PDF

References


Jufri H.A Wahab. 2013, Belajar dan Pembelajaran SAINS. Bandung : Reka Cipta.

Keefe, Jame W. 1987. Learning Style Theory And Practice. Virginia. Reston , Va: National Association of Secondery School Principals (NASSP)

KiramYanuar. 1993. BelajarMotorik. Jakarta :Depdikbud.

Kim Ji Hyun. 2013. Learner Understanding of Written Corrective Feedback and Its Relationship with Immediate Uptake and Retention in EFL Classrooms. Keimyung University

Metcalfe Janet,dkk.2009. Delayed versus immediate feedback in children’s and adults’ vocabulary learning. Columbia University, New York, New York.

Musnandar. 2006. Keefektifan Pengajaran Melalui Pengaruh Interaktif Antara Pemberian Balikan Dan Motivasi Berprestasi Terhadap Perolehan Belajar.

Purwanto M. Ngalim. 1986. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

Rustiyah, N.K. 1991. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Bina Aksara.

Sudjana. 2005. Metode statistik. Bandung: Tarsito

Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta : Bumi Aksara.

Uno B. Hamzah. 2012. Orientasi Baru Dalam Psikologi Pembelajaran. Jakarta : Bumi Aksara.

--------------------. 2014. Variabel Penelitian dalam Pendidikan dan Pembelajaran. Jakarta : PT Ina Publikatama

Winkel, WS. 1996. Psikologi Pengajaran. Jakarta : Bumi Aksara


DOI: http://dx.doi.org/10.31314/akademika.v7i2.313

Article metrics

Abstract views : 313 | views : 251

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Akademika : Jurnal Ilmiah Media Publikasi Ilmu Pengetahuan dan Teknologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats © All rights reserved 2018, Akademika