MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI PERKEMBANGAN TEKNOLOGI PRODUKSI MELALUI MODEL GROUP INVESTIGATION DI KELAS IV SDN 6 BULANGO SELATAN

Yane Hardiyanti Mahmud

Abstract


This journal is about improving student’s Learning Outcomes in production Technology development through Group Investigation model In Grade IV of SDN 6 Bulango Selatan, Gorontalo Regency.The objective of this study is to improve students’ learning outcomes in Production Technology Development through Group Investigation model in Grade IV of SDN 6 Bulango Selatan. The researcher used classroom action research which was conducted in two cycles (CAR). The technique of collecting data is observation, tests, and documentation. From the preliminary observations, the percentage of students’ completeness is 32% or 8 of 25 students in Grade IV of SDN 6 Bulango Selatan while the average value is 47.6. In cycle I, the level of students’ completeness percentage increased to 48% or 12 of 25 students. In the cycle 2, the percentage of students’ completeness reached 84% or 21 of 25 students in Grade IV SDN 6 Bulango Selatan

Telah dilakukan penelitian mengenai meningkatkan hasil belajar siswa pada materi perkembangan teknologi produksi melalui model Group Investigation di kelas IV SDN 6 Bulango Selatan Kabupaten Gorontalo. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi perkembangan teknologi produksi melalui model Group Investigation di kelas IV SDN 6 Bulango Selatan. Metode penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam dua siklus (PTK). Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, tes, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukan bahwa; Dari hasil observasi awal tingkat presentase ketuntasan siswa hanya sebesar 32% atau 8 orang dari 25 siswa yang ada dikelas IV SDN 6 Bulango Selatan. Sedangkan nilai rata-rata kelas sebesar 47,6. Pada siklus I terlihat tingkat presentase ketuntasan siswa meningkat menjadi 48% atau 12 orang dari 25 siswa. Pada siklus II terjadi peningkatan presentase ketuntasan siswa yaitu mencapai 84% atau 21 orang dari 25 siswa jumlah siswa yang ada dikelas IV SDN 6 Bulango Selatan.

Keywords


Students’ Learning; Technology Development; Hasil Belajar; Perkembangan Tekhnology

Full Text:

PDF

References


Maufur, hasan F. 2009. Sejuta jurus mengajar mengasyikan. Semarang : Sindur Press.

Rusman.2011.model-model pembelajaran, mengembangkan profesinalisme guru. Jakarta : Rajawali Pers.

Suprijono, Agus. 2009. Cooperative Learning – Teori dan Aplikasi PAIKEM.. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Wiriaatmadja, Rochiati. 2009. Metode Penelitian tindakan kelas. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.


DOI: http://dx.doi.org/10.31314/akademika.v7i2.315

Article metrics

Abstract views : 215 | views : 239

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Akademika : Jurnal Ilmiah Media Publikasi Ilmu Pengetahuan dan Teknologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats © All rights reserved 2018, Akademika