MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPS PADA MATERI MENCERITAKAN PENGALAMAN MELALUI METODE PEMBERIAN TUGAS DI KELAS II SDN 3 LIMBOTO KABUPATEN GORONTALO

Yusraningsih H Pongoliu

Abstract


This article is about improving student learning outcomes in social studies learning in the material retelling experience through the method of giving assignments in class II of SDN 3 Limboto. The purpose of the study was to improve student learning outcomes in social studies learning on the material retelling experience through assignment methods in class II of SDN 3 Limboto. The research used was Classroom Action Research (CAR). This research was carried out in a cycle and each cycle consisted of 4 stages, namely the preparation stage, the implementation phase of the action, the monitoring and evaluation stage and the analysis and reflection stages. Based on the results of the research in the first cycle the percentage of results achieved by the KKM was 44% or 8 students who had fulfilled expectations and 56% or as many as 10 students who still needed to pay attention to their learning outcomes. While in the second cycle, the KKM achievement percentage increased to 94% or 17 students who had fulfilled expectations compared to the first cycle and only 6% or as many as 1 student who still needed to pay attention to the learning outcomes.

Artikel penelitian ini mengenai meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPS pada materi menceritakan kembali pengalaman melalui metode pemberian tugas di kelas II SDN 3 Limboto.Tujuan penelitian adalah untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPS pada materi menceritakan kembali pengalaman melalui metode pemberian tugas di kelas II SDN 3 Limboto penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Penelitian ini dilaksanakan secara bersiklus dan masing-masing siklus terdiri dari 4 tahapan yaitu tahap persiapan, tahap pelaksanaan tindakan, tahap pemantauan dan evaluasi dan tahap analisis dan refleksi. Berdasarkan hasil penelitian pada siklus I prosentase hasil capaian dari KKM sebesar 44% atau 8 orang siswa yang telah memenuhi harapan dan 56% atau sebanyak 10 orang siswa yang masih perlu diperhatikan hasil belajarnya. Sedangkan pada siklus II, prosentase capaian KKM meningkat menjadi 94% atau 17 orang siswa yang telah memenuhi harapan dibandingkan dengan siklus I dan tinggal 6% atau sebanyak 1 orang siswa yang masih perlu diperhatikan hasil belajarnya.

Keywords


Learning Outcomes; Assignment Method; Hasil Belajar; Metode Pemberian Tugas

Full Text:

PDF

References


Maufur Hasan Fauzi. 2010. Sejuta Jurus Mengejar Mengasyikkan. Jawa Tengah: PT Sindur Press

Roestiyah, 2012. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta

Uno, Hamzah B. 2007. Model Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara

Wardani, IG.A.K, dkk. Perspektif Pendidikan SD. Jakarta: Universitas Terbuka.


DOI: http://dx.doi.org/10.31314/akademika.v7i2.316

Article metrics

Abstract views : 246 | views : 205

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Akademika : Jurnal Ilmiah Media Publikasi Ilmu Pengetahuan dan Teknologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats © All rights reserved 2018, Akademika