FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEPUASAN SISWA TERHADAP KUALITAS LAYANAN PERPUSTAKAAN

Yurni Rahman

Abstract


This study aims: to determine the factors that influence student satisfaction towards library services at Madrasah Ibtidaiyah, the level of student satisfaction with services Madrasah Ibtidaiyah library, and the most dominant factor in influencing student satisfaction with library services at the Ibtidaiyyah Madrasah. That approach used in this study is quantitative, with the type of exploratory research. While the population is all students of Alwathaniyyah Madrasah Ibtidaiyah, for sampling is done using random sampling. The results of this study among others: the quality factor of employee services at the Ibtidaiyah Madrasah library Alwathaniyyah is good, students look at the product / physical quality of Madrasah libraries Ibtidaiyah Alwathaniyyah is good enough and needs improvement, students look the performance of library staff in Madrasah Ibtidaiyah Alwathaniyyah is good, and a factor the most dominant in influencing student satisfaction with service quality The Ibtidaiyah Alwathaniyyah Madrasah Library is a factor in Service Quality Librarian.

Penelitian ini bertujuanuntuk mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi kepuasan siswa terhadap layanan perpustakaan Madrasah Ibtidaiyah, tingkat kepuasan siswa terhadap layanan perpustakaan Madrasah Ibtidaiyah, dan faktor yang paling dominan dalam mempengaruhi kepuasan siswa terhadap layanan perpustakaan Madrasah Ibtidaiyyah. Pendekatan yang digunakan dalam Jurnal ini adalah kuantitatif, dengan jenis eksploratori. Sedangkan populasinya yaitu seluruh siswa Madrasah Ibtidaiyah Alwathaniyyah, untuk pengambilan sampel dilakukan dengan menggunakan random sampling. Hasil penelitian ini antara lain: faktor kualitas layanan jasa pegawai perpustakaan Madrasah Ibtidaiyah Alwathaniyyah sudah baik, siswa memandang kualitas produk/fisik perpustakaan Madrasah Ibtidaiyah Alwathaniyyah sudah cukup baik dan perlu adanya peningkatan, siswa memandang performansi pegawai perpustakaan Madrasah Ibtidaiyah Alwathaniyyah sudah baik, dan faktor yang paling dominan dalam mempengaruhi kepuasan siswa terhadap kualitas layanan Perpustakaan Madrasah Ibtidaiyah Alwathaniyyah adalah faktor Kualitas Layanan Jasa Pegawai Perpustakaan.

Keywords


satisfaction; quality; Service; Kepuasan; Kualitas; Layanan

Full Text:

PDF

References


Laras Nurmubina, Program Cooking Class Untuk Anak Usia Dini Di Centropunto Resto Bandung Universitas Pendidikan Indonesia | repository.upi.edu | perpustakaan.upi.edu. 2017.

Nurul Laili. Pengaruh Pelayanan Dan Fasilitas Perpustakaan. Banda aceh. 2015.

Eddy, M.A., & Solomon, D., Leveraging Librarian Liaison Expertise in a New Consultancy Role, The Journal of Academic Librarianship, (2017),

Standar Pealayanan Perpustakaan dan Informasi Bodang Layanan Koleksi Umum Perpustakaan Nasional RI, Jakarta: Perpustakaan Naional RI, 2015.

Kris setyaningsih dan Rumiati, “Pengaruh Pelayanan Perpustakaan Terhadap Kepuasan Pemustaka Di Perpustakaan Fakultas Adab Dan Humaniora UIN Raden Fatah Palembang”. Jurnal Desember 2016

Sugiono. 2010. Metode Penelitian. Alfabeta; Bandung

Barkley, B. T and James, H.S. 1994. CustomerDriven Project Management, A NewParadigm in Total Quolity Implementation.Singapore: Mc-Graw Hill, Inc.

Juran J.M. dan Griya, F.M. 1993. QualityPlanning and Analysis. 3 ED. Singapore:Mc-Graw Hill, Inc.


DOI: http://dx.doi.org/10.31314/akademika.v7i2.318

Article metrics

Abstract views : 695 | views : 388

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Akademika : Jurnal Ilmiah Media Publikasi Ilmu Pengetahuan dan Teknologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats © All rights reserved 2018, Akademika