Desain Pengembangan Media Pembelajaran Mahāratu al-Kalām Berbasis Articulane Story Line

Moh Zulkifli Paputungan

Abstract


This study aims to find out the design of learning media based on Articulane Story Line in using Arabic language learning grade 11 MA which can be used by students. The method used is the D&D method, which is systematic to the process of design, development and evaluation with the aim to establish the empirical basis and creation of instructional products and tools and non-instructional tools as well as new enhanced models. The results show that there are several designs need to be added and reduced thus students can use the media properly and able to improving learning motivation

Keywords


Media Pembelajaran; Maharatu al-kalam; Articulane Story Line

Full Text:

PDF

References


Adtman Hasan, Umi Baroroh. “Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Aplikasi Videoscribe Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa.” Lisanuna 9, no. 2 (2019): 140–155.

Azzuhri, Muhandis. “Metode Dan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Internet Di Era Teknologi Informasi.” INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan 14, no. 3 (1970): 348–445.

DARIYADI, MOCH WAHIB. “Penggunaan Software ‘SPARKOL VIDEOSRIBE’ Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis ICT.” e-conversion - Proposal for a Cluster of Excellence (2018): 272–282.

Hidayah, Liya Lutfiyatul. Skripsi: Pengembangan Kartu Cesar (Cerdas Aktif Religius) Sebagai Media Pembelajaran Keterampilan Membaca Bahasa Arab Dan Karakter Siswa Kelas VIII Mts Al Irsyad Gajah Demak, 2015.

Iswanto, Rahmat. “Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Pemanfaatan Teknologi.” Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab 1, no. 2 (2017): 139.

Mabruroh, Hani’atur, and Fajar Nur Syah Alam. “Upaya Peningkatan Motivasi Siswa Untuk Meningkatkan Maharah Kalam.” الملتقي الوطني الثانية للغة العربية (2019): 287–298. http://munasbauai.com/index.php/mnba/article/view/74.

Muhlis, Achmad. “Pengembangan Pembelajaran Maharah Al Kalam Berbasis Media Bithaqah Jaybiyah Di MTs Negeri Sumber Bungur Pamekasan.” Okara 2, no. 9 (2014): 103–132.

Nurhidayati, Nurhidayati, Imam Asrori, Mohammad Ahsanuddin, and M. Wahib Dariyadi. “Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Powerpoint Dan Pemanfaatan Aplikasi Android Untuk Guru Bahasa Arab.” Jurnal KARINOV 2, no. 3 (2019): 181.

Puspa Putri, Devi Afriyantari. “Rancang Bangun Media Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Anak Usia Dini Berbasis Android.” Technologia: Jurnal Ilmiah 10, no. 3 (2019): 156.

Putri, Wakhidati Nurrohmah. “Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah.” LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature 1, no. 1 (2017): 1.

Putri, Wakhidati Nurrohmah, and Arif Billah. “Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berwawasan Sains Berbasis Mobile Android.” LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature 3, no. 2 (2019): 163–179.

Rosiyanti, Hastri, Viarti Eminita, and Riski Riski. “Desain Media Pembelajaran Geometri Ruang Berbasis Powtoon.” FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika 6, no. 1 (2020): 77–86. https://dx.doi.org/10.24853/fbc.6.1.77-86.

Suaibah, Lilis, and Taufiqur Rahman. “Smart Tree Learning Media - We Can Be Based on Android For Arabic Subjects/ Media Pembelajaran Pohon Pintar-Kita Bisa Berbasis Android Untuk Matakuliah Bahasa Arab.” Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning 3, no. 1 (2020): 89–106.

Sulhadi, Abrar. “Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Android Dengan Menggunakan Aplikasi Arruz Untuk Penguasaan Nahwu Di Jurusan Sastra Arab Uin Sunan Kalijaga Yogyakarta.” El-Tsaqafah : Jurnal Jurusan PBA 19, no. 1 (2020): 37–55.


DOI: http://dx.doi.org/10.31314/ajamiy.11.1.46-59.2022

Article metrics

Abstract views : 618 | views : 448

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Moh Zulkifli Paputungan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 


Publisher:

Program Studi Sastra Arab, Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Muhammadiyah Gorontalo
Jl. Prof. Mansoer Pateda, Pentadio Timur, Gorontalo-Gorontalo
Email: [email protected]

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Web Analytics

View 'AJamiy: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab Stats

Flag Counter