The Implementation of Broken Text Method to Improve Class X Arabic Learning Activity in MA al-Hikmah Kotamobagu

Ratni Bt. Hj. Bahri, Citra Asriyani Mokoagow, Zohra Yasin

Abstract


This study aims to determine student learning activity using the Broken Text method for class X MA Al-Hikmah Mogutat Kotamobagu, Academic Year 2021/2022. This method can be applied to train students in compiling a systematic script. This type of research uses classroom action research, which is carried out collaboratively. The research design used is the John Elliot model. This research was carried out in two cycles, each cycle consisting of four stages, namely planning, implementation, observation and reflection. The research subjects were students of class X MIPA MA Al-Hikmah Kotamobagu, totaling 16 people and the object of this study was student learning activity. Data collection is done through observation and activity scale. The data analysis technique is descriptive qualitative and quantitative descriptive.

The results showed that students' learning activity increased during the Arabic learning process using the Broken Text method. These results can be shown in the results of the pre-cycle research with a percentage of 49.13%, the first cycle action increased 62.81% and the second cycle action reached 75.13%. Thus, the use of the Broken Text method can increase student learning activities.


Keywords


Brokent Text Method; Student Learning Activity;

Full Text:

PDF

References


Arif, Muh., and Mukhtar I Miolo. “فعالية تعلم اللغة العربية باستخدام الوسائط البصرية في المدرسة العالية الحكومية المثالية غورونتالو.” ’A Jamy: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab 8, no. 2 (2019): 86–100.

Fatimah, Siti. “Best Practice Through Broken Triangle, Square and Heart Can Grow Constitutional Awareness and Increase Citizenship Values.” Pedagogia : Jurnal Pendidikan 11, no. 1 (2021): 1–14.

Hamzah, Mabruri dan. “Pemanfaatan Media Pembelajaran Game Interaktif Dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab.” Al-arabiyah 2, no. 2 (2020): 1–9.

Ilmiani, Aulia Mustika, and Mukhtar I Miolo. “Digital Literacy: Exploration Of Social Media-Based Arabic Language Learning.” Journal of Applied Studies in Language 5, no. 2 (2021): 215–221.

Khalilullah, Muhammad. “Strategi Pembelajaran Bahada Arab Aktif” 8, no. 01 (2011).

Legiman, Penelitian Tindakan Kelas (PTK), Jurnal, Widyaiswara LPMP D.I. Yogyakarta

Latuconsina, Sarah N. “Efektivitas Permainan Bahasa Arab Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab.” Arabi : Journal of Arabic Studies 3, no. 2 (2018): 145.

Masus, Sesri Yunita Aplonia. “Penerapan Pendekatan PAKEM Dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri Cepit Bantul Yogyakarta Tahun Ajaran 2014/2015.” Skripsi: Prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Negeri Yogyakarta, 2015.

Miolo, Mukhtar I., and Sinta Djafar. "Implementing E-Learning on arabic Language Subject During Covid 19 Pandemic in Madrasah Aliyah Negeri 1 Boalemo." A Jamiy: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab 11.1 (2022): 192-205.

Miolo, Mukhtar I. "المعجم في المصلطحات التعليمية وتطويره في تعليم اللغة العربية (بالتطبيق على طلبة قسم تعليم اللغة العربية بجامعة السلطان أماي الإسلامية الحكومية غورونتالو)." A Jamiy: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab 9.1 (2020): 153-163.‎

Mokoagow, Alfarizi Farhan, Muhammad Nur Iman, and Mukhtar I. Miolo. "Telaah Buku teks Bahasa Arab Madrasah Aliyah (Studi Analisis Buku Ajar kelas 12 KMA 183 Tahun 2019)." A Jamiy: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab 10.1 (2021): 205-215.

Muhammad Izudin, Implementasi Model Pembelajaran Broken Triangle/Square/Heart Untuk meningkatkan Kreatifitas Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadis di MI Qodiriyah Harjowinangun Dempet Demak Tahun pelajaran 2016/2017. Tesis: STAIN Kudus (2017).

Mutiarsih, Indri. “Implementasi Model Broken Triangle/Square/Heart Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran Sejarah Kelas XE MAN Tempel Sleman Yogyakarta Tahun Ajaran 2012/2013.” Skripsi: Prodi Pendidikan Sejarah, Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Negeri Yogyakarta (2013).

Nana Syaodih Sukmadinata. Metode Penelitian Pendidikan, PT Remaja Rosdakarya Cet:VI (2010).

Nurdiniawati, and Erma Nurfitriani. “Strategi Guru Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Bahasa Arab Dan Bahasa Inggris Pada Siswa Kelas X Bahasa SMA Negeri 4 Kota Bima.” Al-Af’idah 4, no. 2 (2020): 41–54.

Rahayu, Puij. “Upaya Meningkatkan Keterampilan Membaca Dan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Jawa Materi Membaca Aksara Jawa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Dengan Media Kartu Aksara Di Kelas IV SDN Tritih Wetan 0.” Skripsi: Prodi PGSD, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Purwokerto (2018).

Rahman, Anwar Abd. “Keterampilan Membaca Dan Teknik Pengembangannya Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Diwan : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab 3, no. 2 (2018): 155.

Salim, dkk., Penelitian Tindakan Kelas (Teori dan Aplikasi bagi Mahasiswa, Guru Mata Pelajaran Umum dan Pendidikakn Agama Islam di Sekola), Perdana Publishing Cet: I, 2015.

Saputra, Dwi Arifin. “Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Tema 6 Dengan Menggunakan Meotde Kooeratif Tipe STAD (Student Teams Achievement Division) Kelas V SDN 1 Sumberagung.” Skripsi: Prodi Guru Madrasah Ibtidaiyah (PGMI), IAIN Metro Lampung (2020).

Suriyanti, Lenni. “Pengaruh Kemampuan Membaca AL-Quran Siswa Dan Keterampilan Mengajar Guru Terhadap Maharatul Qiraah Siswa Kelas VIII MYsN 4 Bulukamba” (2018): 1–145.

Suseno, Wawan, Ipung Yuwono, and Gatot Muhsetyo. “Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Dengan Pembelajaran Kooperatif TGT.” Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan 2, no. 10 (2017): 1298–1307.

Siti Jaroyatun Ni’mah dan Muhammad Nasiruddin, Efektif Kitab Al-‘Arabiyyah Li Al-Nasyi‘in untuk Meningkatkan Maharah Qira’ah dan Kalam di Kelas 1 Marhalah 2 Madrasah Diniyah Nurul Ummah Putri Kotagede Yogyakarta,Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, Vol. 2, No. 2 (2020).

Tika Afni, “Pengaruh Penerapan Direct Method Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV pada Mata Pelajaran Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah Hijriyah II Palembang”, Skripsi: UIN Raden Fatah Palembang.

Wibowo, Nugroho. “Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar Di Smk Negeri 1 Saptosari.” Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education) 1, no. 2 (2016): 128–139.


DOI: http://dx.doi.org/10.31314/ajamiy.11.1.228-245.2022

Article metrics

Abstract views : 325 | views : 165

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Ratni Bt. Hj. bahri, Citra Asriyani Mokoagow

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 


Publisher:

Program Studi Sastra Arab, Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Muhammadiyah Gorontalo
Jl. Prof. Mansoer Pateda, Pentadio Timur, Gorontalo-Gorontalo
Email: [email protected]

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Web Analytics

View 'AJamiy: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab Stats

Flag Counter