KEMANDIRIAN ANAK USIA PRA SEKOLAH DITINJAU DARI IBU BEKERJA DAN TIDAK BEKERJA DI TK MUTIARA DESA PILOHAYANGA KECAMATAN TELAGA

Anik Indarwati, Fadelia Duu

Abstract


Independence can make children responsible for meeting their needs and foster self-confidence. Children who have independence can adapt to the environment and make children able to learn to overcome the difficulties they face. The independence of early childhood depends on the parenting applied in the family, especially the mother. Even though the mother has a job status, it is expected that the mother can have the expertise to fulfill her obligations as a housewife. This study aims to determine whether there are differences in children's independence in working and non-working mothers in Mutiara Kindergarten, Pilohayanga Village, Telaga District, Gorontalo Regency. This study used a quantitative method. The sample in this study amounted to 45 students. The sampling technique used was random cluster sampling. This study's results show a value of 229. The value is more significant than 0.05, and the calculated f value is 1.487. It is concluded that there is a difference between the level of independence of preschool children in working and non-working mothers.

Keywords


Child Independence

Full Text:

PDF

References


Adriana. (2011). Tumbuh Kembang dan Terapi Bermain Pada Anak. Salemba Medika.

Alwisol. (2004). Psikologi Kepribadian. Malang: UMM Press.

Apisah, M. (2008). Hubungan antara status pekerjaan ibu dan tingkat kemandirian anak usia prasekolah di desa prapag kecamatan losari kabupaten brebes. Jurnal Keperawatan, 2(1), 16-23.

Anak Usia Dini. Yogyakarta: PEDAGOGIA.

Arikunto. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek.

Asrori. (2004). Psikologi Remaja: Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara.

Azwar, S. (2013). Reliabilitas dan Validitas.

Berk, L. E. (2014). Child Development (Ed.9). Illinois State University. Illinois State University.

Dewi, N. F. K., & Putri, D. R. (2020). Peranan Ibu Bekerja Dalam Menenamkan Kemandirian Anak Usia 4-5 Tahun. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 9(1), 12.

Dra. Desmita, M. S. (2009). Psikologi Perkembangan Peserta Didik.

Elizabeth B. Hurlock. (1990). Psikologi Perkembangan.

Engle, P. L. (2009). Urban Women: Balancing Work and Childcare. Washington, D.C: IFPRI.

Erickson, E. (1963). Childhood & Society Edisi Kedua. New York: Norton.

Hidayat, D. R. (2015). Teori dan aplikasi psikologi kepribadian (pp. 1–231).

Hurlock B. Elisabeth. (1978). Perkembangan Anak Jilid 2. Jakarta : Erlangga.

Jannah, M., & Candra, I. (2020). Studi Komparatif tentang Kemandirian pada Anak Usia Taman Kanak-Kanak Ditinjau dari Ibu Bekerja dan Tidak Bekerja. Psyche 165 Journal, 13(2), 168–175.

Jamaris,M.2002.Perkembangan dan Pengembangan Anak Usia Taman Kanak-Kanak; Pedoman bagi Orang Tua dan Guru, Jakarta : PT Grasindo

Komalasari, K. (2011). Pembelajaran Kontekstual. Bandung: PT. Refika.

Maslow, A. (1968). TOWARD A PSYCHOLOGY Second Edition. Second Edition.

Maulina, F. (2014). Tingkat kemandirian anak usia dini ditinjau dari status kerja ibu di kecamatan reban kabupaten batang. BELIA: Early Childhood Education Papers, 3(2), 23–30.

Mariyati, L. et. al. (2021). Buku Ajar 1 PSIKOLOGI PERKEMBANGAN Sepanjang Kehidupan Manusia.

Mu’tadin, Z. (2002). Pengantar Pendidikan dan Ilmu Perilaku Kesehatan. Yogyakarta: Andi Offset. Mussen.

Nasucha, A., Indriawati, P., & Nuraini, T. (2019). Perbedaan Kemandirian Anak Usia Pra Sekolah Ditinjau Dari Ibu Bekerja Dan Ibu Rumah Tangga Di Sekolah Alam Jabalussalam Balikpapan Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Edueco, 2(1), 1–4.

Nauta. (2007). Karakteristik kemandirian anak usia dini. Surabaya: Bumi Aksara.

Novan Ardy Wiyani. (2013). Bina Karakter Anak Usia Dini.

Norma Gita, T., Dhieni, N., & Wulan, S. (2022). Kemandirian Anak Usia Usia 5-6 Tahun dengan Ibunya yang Bekerja Paruh Waktu. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2735–2744.

Pendidikan, J., Pendidikan, G., Usia, A., & Maulina, F. (2014). Tingkat kemandirian anak usia dini ditinjau dari status kerja ibu di kecamatan reban kabupaten batang skripsi.

Purwaritarasidi. (2011). Kemandirian Anak Ditinjau Dari Kematangan Emosi. Jurnal Psikologi. Purwaritarasidi, (2011). Kemandirian Anak Ditinjau Dari Kematangan Emosi. Jurnal Psikologi. 2, (3), 5-23

Rukmana, V., Indarto, W., & Risma, D. (2017). Perbedaan kemandirian anak usia 4-5 tahun berasal dari orang tua (ibu) yang bekerja dengan orang tua (ibu) yang tidak bekerja di TK Hangtuah Pekanbaru. 1–9.

Santi, D. (2009). (2009). Pendidikan Anak Usia Dini. Renada Media Grup.

Santrock, J. W. (2011). Masa perkembangan anak / Santrock, John W. Pustaka.Unm.Ac.Id.

Saptari, R dan Holzner, B. (2007). Perempuan Kerja dan Perubahan Sosial Sebuah Pengantar Studi Perempuan. Pustaka Utama Grafiti.

Soetjiningsih. (2007). Tumbuh Kembang Anak. Jakarta:EGC.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta, CV.

Suryana, D. (n.d.). Pendidikan Anak Usia Dini Stimulasi dan Aspek Perkembangan Anak by Dr. Dadan Suryana (z-lib.org).pdf.

Suyadi. (2010). Psikologi Belajar

Syamsul Kurniawan. (2017). Pendidikan Karakter konsepsi & implementasi secara terpadu di lingkungan keluarga, sekolah, perguruan tinggi, dan masyarakat.

Utoyo. Y. 2000. Anak Usia Pra Sekolah Pegangan Orang Tua untuk Perkembangan Anak Usia 3-5 tahun.

Wiyani. (2013). Bina Karakter Anak Usia Dini. Yogyakarta: AR-RUZZ Media.

Yamin, S., & Sanan, J. S. (2013). Panduan Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Gaung Persada (GP) Press.

Zulkifli L. (2009). Psikologi Perkembangan. Remadja Karya


Article metrics

Abstract views : 147 | views : 81

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Psikologi Manusia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.