HUBUNGAN REGULASI DIRI DALAM BELAJAR DENGAN PROKRASTINASI AKADEMIK PADA MAHASISWA PROGRAM STUDI ILMU KEPERAWATAN UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH GORONTALO

Salahudin Liputo, Ismail Utina

Abstract


This research was conducted at the Muhammadiyah University of Gorontalo. The purpose of this study was to determine the relationship of self-regulation in learning with Academic Procrastination of Nursing Science students. The research method used in this study is a quantitative correlational research method of rank spearmen. The sample in this study amounted to 63 people. The sampling method is purposive sampling. In this study, it shows that self-regulation in nursing students' learning is mostly in the moderate category, namely 49 people 77.8%. while academic procrastination is also in the moderate category with 45 people 71.4%. It can be concluded that the data analysis between the variables of self-regulation in learning and academic procrastination in nursing students has a correlation coefficient of r = -0.545 with p = 0.000. These results indicate that there is a  negative relationship between self-regulation in learning and academic procrastination. The higher the self-regulation in learning, the lower the academic procrastination of nursing students.

Keywords


Self Regulation in Learning Academic Procrastination Students

Full Text:

PDF

References


Avati, P., Riskinanti, K., & Riskinanti, K. (2019).Hubungan antara Self Regulated Learning dan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa IIQ Jakarta.Biopsikososial: Jurnal Ilmiah Psikologi Fakultas Psikologi Universitas Mercubuana Jakarta, 3(2),114.https://doi.org/10.22441/biopsikososial.v3i2.9002

Fitriya, F., & Lukmawati, L. (2016). Hubungan antara regulasi diri dengan perilaku prokrastinasi akademik pada mahasiswa sekolah tinggi ilmu kesehatan (STIKES) mitra adiguna palembang. Jurnal Psikologi Islami, Vol. 2 No., 63–74.

Haryanti, A., & Santoso, R. (2020).Prokrastinasi akademik pada mahasiswayangaktif berorganisasi.Sukma: Jurnal Penelitian Psikologi, 1 (1), 41-47

Levy, Y., & Ramim, M. M. (2012).Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects A Study of Online Exams Procrastination Using Data Analytics Techniques.8.http://www.openu.ac.il/research_center/chais2011/papers.html

Lubis, I. S. L. (2018).Hubungan Regulasi Diri dalam Belajar dan Efikasi Diri dengan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa.Jurnal Diversita, 4(2), 90.https://doi.org/10.31289/diversita.v4i2.1884

Muslimin.(2018). Prokrastinasi akademik pada mahasiswa skripsi di Universitas Muhammadiyah Malang ditinjau dari keaktifan berorganisasi.1–55.

Muyana, S. (2018).Prokrastinasi akademik dikalangan mahasiswa program studi bimbingan dan konseling.Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 8(1), 45. https://doi.org/10.25273/counsellia.v8i1.1868

Park, S. W., & Sperling, R. A. (2012).Academic procrastinators and their selfregulation.Scientific Research, 03(01).http://ScriRP.org/journal/psych.

Rohmaniyah, A. (2018). Hubungan antara Self Regulated Learning dengan Prokrastinasi Akademik pada Anggota BEM Universitas X. Character: Jurnal Penelitian Psikologi., 5(2), 1–6.

Saman, A. (2017). Analisis Prokrastinasi Akademik Mahasiswa (Studi Pada Mahasiswa Jurusan Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Fakultas Ilmu Pendidikan). Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Konseling, 3(2), 55. https://doi.org/10.26858/jpkk.v0i0.3070

Suaiba, R. I. (2021). HUBUNGAN ANTARA REGULASI DIRI DENGAN PROKRASTINASI PADA MAHASISWA YANG MENGIKUTI ORGANISASI.Universitas Muhammadiyah Malang.

Sumia, D., Sandayanti, V., & Detty, A. U. (2020). Pengaruh Teman Sebaya Dan Regulasi Diri Dalam Belajar Pada Mahasiswa. Jurnal Psikologi Malahayati, 2(2). https://doi.org/10.33024/jpm.v2i2.2593

Wardani, A. K., & Nurwardani, M. (2019).Prokrastinasi Akademik Ditinjau Dari Regulasi Diri Dan Adversity Quotient Pada Mahasiswa Yang Bekerja Di Perguruan Tinggi “X” Yogyakarta.Jurnal Psikologi Integratif, 7(1), 14–21.https://doi.org/10.14421/jpsi.v7i1.1665

Yeli, R. (2021). Hubungan Efikasi Diri dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Gayo Lues di Banda Aceh. https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/16379/

Yusup, F. (2018).Uji Validitas dan Reliabilitas.Jurnal Tarbiyah: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1), 17–23. https://jurnal.uin-antasari.ac.id/index.php/jtjik/article/download/2100/1544

Zuraida.(2017). Hubungan prokrastinasi akademik dengan prestasi belajar pada mahasiswa fakultas psikologi Universitas Potensi Utama.Kognisi Jurnal, 2(1), 30–41.


Article metrics

Abstract views : 140 | views : 58

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Elsia: Jurnal Psikologi Manusia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.