KEPUASAN PASIEN TERHADAP PELAYANAN RAWAT JALAN DI PUSKESMAS MARISA KABUPATEN POHUWATO

Rini Asnawati, Iskandar Simbala, Suci Kurniawaty

Abstract


This research was conducted at Marisa Community health centre Pohuwato Regency. The objective of research was to determine The Description of Patients' satisfaction on outpatient's service. The design used cross sectional. The samples are 95. The research used independent statistical test. Based on the result obtained the description of patient's satisfaction about 5 dimension with direct prove value 84.2%, reliability 89.4%, responsiveness 92.6%, guarantee 94.7% and empathy 93.7. There are 5 dimension that described patient's satisfaction with not obtained the result that described not satisfied.


Keywords


Satisfaction's Description, Direct Prove, Reliability, Responsiveness, Guarantee, Empathy.

Full Text:

PDF

References


Bappenas, (2009). Peningkatan Akses Masyarakat Terhadap Kesehatan Yang Berkualitas. Jakarta: Bappenas.

Bustami.(2011). Penjamin Mutu Pelayanan Kesehatan dan Akseptabilitasnya. Jakarta : Erlangga.

Candrawati, Anak Agung Ayu. (2015). “Perbedaan Tingkat Kepuasan Pasien Pada Puskesmas Iso dan Puskesmas Non Iso di Kota Denpasar”. Tesis S2 Program Studi Ilmu Kesehatan Masyarakat Program Pascasarjana, Universitas Udayana Denpasar.

Emilia. (2016). Skripsi. Gambaran Tingkat Kepuasan Pasien di UPT Puskesmas Sindangjawa Kabupaten Cirebon. Fakultas Kedokteran Dan Ilmu Kesehatan Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah. Jakarta.

Khusnawati, (2010). Analisis Kepuasan PasienTerhadap Pelayanan pada Puskesmas SungaiDurian, Kab. Kubu Raya. Skripsi Sarjan. Fakultas Kesehatan Masyarakat. Universitas Hasanuddin,Makassar.

Muninjaya A.A.G. (2004). Manajemen Kesehatan. Penerbit Buku Kedokteran EGC. Jakarta.

Nursalam. (2014). Manajemen Keperawatan : Aplikasi dalam Praktik Keperawatan Profesional Edisi 4. Jakarta: Salemba Medika.

Pangestu (2013), Skripsi. Gambaran Kepuasan Pasien Pada Pelayanan Rawat Jalan Di Rsu Kota Tangerang Selatan. Fakultas Kedokteran Dan Ilmu Kesehatan. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah. Jakarta.

Saragih S. (2009). Hubungan Kualitas Pelayanan dan Kepuasan Pasien dengan Kunjungan di Balai Pengobatan Gigi, Universitas Sumatera Utara Medan.

Tjiptono, F. dan Chandra, G. (2005). Service, Quality & Satisfaction,Penerbit Andi. Yogyakarta.

Tulumang Dkk. (2015). Tesis. Tingkat Kepuasan Pasien Atas Pelayanan Rawat Jalan di Poli Penyakit Dalam ( Interna) di rsu Prof. R.D Kandou Malalayang Manado. Fakultas Kesehatan Masyarakat. Universitas Sam Ratulangi Manado.


DOI: http://dx.doi.org/10.31314/zijk.v8i1.1159

Article metrics

Abstract views : 360 | views : 272

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Zaitun (Jurnal Ilmu Kesehatan)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
 Publisher:

Prodi Ilmu Keperawatan Universitas Muhammadiyah Gorontalo  Jl. Prof Mansoer Pateda Ds Pentadio Timur Kec. Telaga Biru Kab. Gorontalo