PENGARUH PEMBERIAN STIMULASI PERKEMBANGAN PADA ASPEK SOSIALISASI TERHADAP STATUS PERKEMBANGAN PERSONAL SOSIAL ANAK PRASEKOLAH DI TK SAPTA KRIDA KABUPATEN GORONTALO

Andi Akifa Sudirman, Dewi Modjo

Abstract


Stimulastion is an important necessity for the groth and evolution of children. The child who has much stimulation would be fast growth from the child who get lack stimulation. This research was conducted at Sapta Krida Kindergarten Gorontalo District. This research aims to identified the influence of giving developmental stimulation on socialization aspects of the social personal development status in preschool children. Design used quasi eksperimental one group pre test - post test. The samples are 23 children, 4 - 5 years old (48 - 60 month) with simple random sampling technique. The instrument used questionnaire of social personal development. Statistical test used T-test dependent on social personal development status of the child before and after intervention that obtained significancy 0,000 (p-value < 0,05) therefore could be concluded there are meaningful influence between giving stimulation on increasing status of child’s social personal development.


Keywords


Stimulation of Development, Socialization, Social Personal

Full Text:

PDF

References


Azzizah, N.N. 2012. Gambaran Stimulasi Perkembangan Oleh Ibu Terhadap Anak Usia Pra sekolah di TKIT Cahaya Ananda. Depok. Universitas Indonesia. Skripsi

Barros AJ., Matijasevich A., Santos IS, & Halpern R. (2010). Child Development In A Birth Cohort: Effect Of Child Stimulation Is Stronger In Less Educated Mother. International Journal Epidemiol. 39 (1), 285-294

Depkes RI. 2012ᵃ. Pedoman Pelaksana Stimulasi, Deteksi dan Intervensi Dini Tumbuh Kembang Anak di Tingkat Pelayanan Dasar. Jakarta : Departemen Kesehatan Republik Indonesia, Direktorat Jendral Pembinaan Kesehatan Masyarakat Republik Indonesia.

__________., 2015ᵇ. Profil Kesehatan Indonesia. Jakarta : Departemen Kesehatan Republik Indonesia, Direktorat Jendral Pembinaan Kesehatan Masyarakat Republik Indonesia.

Hamid, A.T. 2017. Hubungan Status Ibu Bekerja Dengan Pertumbuhan dan Perkembangan Bayi Balita di Puskesmas Kota Tengah. Gorontalo. Universitas Negeri Gorontalo. Skripsi

Hati, D.P. 2014. Perbedaan Perkembangan Anak Usia 3-6 Tahun Antara Ibu Bekerja dan Tidak Bekerja di TK Among Siwi Sleman Yogyakarta. Yogyakarta. Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Aisyiyah. Skripsi.

Hurlock. (2012). Perkembangan Anak, Jilid 2. Jakarta : Erlangga.

Ismiriyam, F.V. 2017. Gambaran Perkembangan Sosial dan Kemandirian Pada Anak Prasekolah Usia 4-6 Tahun di TK Al-Islah Ungaran Barat. In Prosiding Seminar Nasional & Internasional, 2017, p.174-175.

Putri & Kusbaryanto. (2012). Perbedaan Hubungan Antara Ibu Bekerja dan Ibu Rumah Tangga Terhadap Tumbuh Kembang Anak Usia 2-5 Tahun. Mutiara Medika. 12 (3), 43-149 Tjandrajani, A., Dewanti, A.,

Burhany, A., Widjaja, A, & Joanne, A. (2012). Keluhan Utama Pada Keterlambatan Umum di Klinik Khusus Tumbuh Kembang RSAB Harapan Kita. Sari Pediatri. 13 (6), 214-218

Utani, J., Palamani, S, & Tamunu, E. (2012). Hubungan Antara Status Bekerja Ibu Dengan Pencapaian Tumbuh Kembang Anak Usia Balita di Kelurahan Masing Tuminting Kota Manado. Juiperdo. 1 (1), 1-8.

Wardani, I. 2017. Pengaruh Pemberian Stimulasi Perkembangan Pada Aspek Sosialisasi dan Kemandirian Terhadap Status Perkembangan Anak Prasekolah di Wilayah Kerja Puskesmas Pisangan. Jakarta


DOI: http://dx.doi.org/10.31314/zijk.v6i1.1178

Article metrics

Abstract views : 306 | views : 513

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Zaitun (Jurnal Ilmu Kesehatan)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
 Publisher:

Prodi Ilmu Keperawatan Universitas Muhammadiyah Gorontalo  Jl. Prof Mansoer Pateda Ds Pentadio Timur Kec. Telaga Biru Kab. Gorontalo