MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS PESERTA DIDIK SDN 30 PAGUYAMAN MELALUI MODEL DISCOVERY LEARNING

Wira Tangahu, Buana Wadi

Abstract


The objective of research was to increase learning outcomes of V class students in SDN 30 Paguyaman on the types of business subjects and economic activities in Indonesia through a discovery learning model. The type of research used Classroom action research with research subjects, namely students of class V SDN 30 Paguyaman with a total of 12 people. The instruments used the instrument of observing the activities of educators, the activities of students, and the test of learning outcomes of students. The results indicated an increase in student learning outcomes through the discovery learning model which is indicated by an increase in student learning outcomes in the first cycle of the first meeting by 33%, the second and third meetings 42% until the second cycle meeting 1 to the third meeting increases until reach 100%. This proves the performance indicators have been achieved. So it can be concluded that the use of discovery learning models can improve the learning outcomes of class V students in social science subjects.

Adapun tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik kelas V SDN 30 Paguyaman Kabupaten Boalemo terhadap materi jenis-jenis usaha dan kegiatan ekonomi di Indonesia melalui model discovery learning. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas dengan subjek penelitian yaitu peserta didik kelas V SDN 30 Paguyaman dengan jumlah 12 orang. Instrumen pada penelitian ini adalah instrument pengamatan aktivitas pendidik, aktivitas peserta didik, dan tes hasil belajar peserta didik. Hasil penelitian ini menunjukkan adanya peningkatan hasil belajar peserta didik melalui model pembelajaran discovery learning yang ditunjukkan dengan terjadinya peningkatan hasil belajar peserta didik pada siklus 1 pertemuan pertama sebesar 33%, pertemuan kedua dan ketiga 42% hinggapadai siklus II pertemuan 1 sampai pertemuan ketiga meningkat hingga mencapai 100%. Hal tersebut membuktikan bahwa indikator kinerja telah tercapai. Sehingga dapat disimpulkan bahwa penggunaan model pembelajaran discoverylearning dapat meningkatkan hasil belajar peserta didik kelas V pada matapelajaran IPS.


Keywords


Model Discovery Learning

Full Text:

PDF

References


Fanani, Ahwan. (2014). Mengurai Kerancuan Istilah Strategi dan Model Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Islam. 8 (2), 171-192.

Festiawan,R. 2020. Belajar Dan Pendekatan Pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman.

Jufrida, J., Basuki, F. R., Pangestu, M. D., & Prasetya, N. A. D. (2019). AnalisisFaktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar IPA dan Literasi Sains di SMP Negeri 1 Muaro Jambi. Edufisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 4(02),31-38

Kokom Komalasari. 2015. Pembelajaran kontekstual. Bandung: RefikaAditama

Mustadi, M. (2019). Peningkatan hasil belajar IPS melaluipenerapan model pembelajaran discovery learningdi sekolah menengah

pertama. Seuneubok lada: Jurnalilmu-ilmu Sejarah, Sosial, Budaya dan Kependidikan, 6(2), 115-128.

Solihah, A. T. 2020. Pengaruh model pembelajaran student facilitator and explainig terhadap motivasi dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas VII SMPN 1 sumbergempol.

Sulhan, S. (2020). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS“Keragaman Sosial, Budaya,Ekonomi, Etnis Dan Agama”. Journal of Education Action Research,4(1),52-61.


DOI: http://dx.doi.org/10.31314/akademika.v10i1.1279

Article metrics

Abstract views : 113 | views : 68

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Akademika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats © All rights reserved 2018, Akademika